Rapporten en zaakverslagen
Oplossing gezocht voor mobiliteit van vrouw met beperkingen
01-11-2019
Een hulpverlener uit Amsterdam benadert de ombudsman. Ze heeft een cliënte met een aantal beperkingen. Om zich te kunnen verplaatsen heeft ze onlangs een nieuwe scooter aangeschaft. Ze kan maar een klein stukje lopen en het is steeds moeilijker om haar scooter dicht in de buurt van haar huis en winkels te kunnen parkeren. Er is hierover contact met de gemeente geweest, waar ze het advies kreeg een scootmobiel aan te vragen. Dat ziet de vrouw niet zitten, de scooter is net nieuw en een scootmobiel ervaart ze als 'invaliderend'. De ombudsman benadert een aantal klachtencoördinatoren met het verzoek naar de zaak te kijken en samen met de vrouw naar een mogelijke oplossing te zoeken. Dit blijkt een stuk lastiger dan het is. Uiteindelijk verwijst de klachtencoördinator Parkeren de ombudsman naar de manager Knelpuntenaanpak Fietsparkeren. Deze laat de ombudsman weten dat er in Amsterdam geen algemene oplossing voor dit probleem is, maar dat nu steeds gekeken wordt naar de best haalbare oplossing in een individueel geval. De manager zegt dan ook toe contact op te zullen nemen met de vrouw en samen met haar op zoek te gaan naar een oplossing.