Rapporten en zaakverslagen
Trage procedure bij plaatsing oplaadkast voor scootmobiel
01-11-2019
Een man heeft begin juni een toekenning woningaanpassing gekregen voor een oplaadkast voor zijn scootmobiel op de stoep voor zijn deur. Het bedrijf Welzorg moet deze gaan verzorgen. Omdat hij geen duidelijkheid krijgt over hoe, wat en wanneer neemt hij contact op met de helpdesk Wmo. Die laat hem weten dat zij in afwachting zijn van een vergunning die daarvoor afgegeven moet worden door het stadsdeel. De man is daarom naar het Sociaal Loket in stadsdeel Zuid gegaan om te vragen wat hij moet doen. Daar verneemt hij dat dit doorgaans wel drie tot vier maanden duurt. Inmiddels is hij bijna drie maanden verder en niets wijzer. De man vindt dat hij van het kastje naar de muur wordt gestuurd en schrijft de ombudsman. De ombudsman informeert bij de afdeling Zorg met de vraag of zij de regie voor het geheel kunnen nemen in de klacht van de man. Het klachtenteam laat weten dat het een bekend probleem is dat dergelijke aanvragen lang kunnen duren. Stadsdelen zijn zich hier bewust van en zijn bezig hier naar te kijken. Een maand later vraagt de ombudsman naar de stand van zaken, nu de man nog steeds geen laadpaal heeft. Het klachtenteam laat weten hem te informeren. Weer zes weken later (het is inmiddels begin oktober) schrijft de man dat hij inmiddels een belletje heeft gehad dat de paal de volgende dag geplaatst zal worden. De ombudsman is blij met dit bericht, maar vraagt het klachtenteam wel verder met de betrokken afdelingen deze zaak te evalueren om te bezien hoe dergelijke doorlooptijden in de toekomst voorkomen kunnen worden