Rapporten en zaakverslagen
Geen identiteitsbewijs, geen bankpas, geen geld
21-11-2019
Een vrouw is recent op straat bestolen. Hierbij zijn haar bankpassen en ID-bewijs meegenomen. Dit is haar twee maanden geleden ook overkomen. En een paar jaar geleden is ze ook al haar ID-bewijs verloren. Omdat ze binnen vier jaar haar ID-kaart driemaal als vermist heeft opgegeven wordt een onderzoek ingesteld door de vreemdelingenpolitie. Het onderzoek duurt ongeveer drie maanden en tot die tijd heeft de vrouw geen identiteitsbewijs. Zij kan geen nieuwe bankpas opvragen en haar andere bankzaken regelen omdat zij zich niet kan identificeren. Mevrouw heeft een bijstandsuitkering. Zij vreest in de schulden te komen. Volgens de vrouw kan haar klantmanager niets voor haar betekenen en de Bijstandsbond heeft naar de ombudsman doorverwezen. De ombudsman weet dat het onderzoek door de vreemdelingenpolitie lang kan duren en vindt niet dat de vrouw zonder geld kan blijven. De ombudsman weet ook dat er in uitzonderlijke gevallen burgers gebruik kunnen maken van een prepaid bankkaart van de gemeente. Hij vraagt de gemeente te beoordelen of dit hier ook het geval is en een oplossing te vinden. De gemeente laat weten dat zij in dit geval de kaart verstrekken voor de periode dat de vrouw geen legitimatie heeft om een nieuwe bankpas aan te vragen. De ombudsman sluit daarop het dossier.