Rapporten en zaakverslagen
Dure Koningsnacht voor parkeerder
29-11-2019
Eind april heeft een man zijn vrienden op bezoek om samen Koningsnacht te vieren in de hoofdstad. Hij meldt zijn bezoek aan via zijn bezoekersvergunning, zodat ze de auto tot middernacht kunnen parkeren. Tijdens het aanmelden krijgt hij de melding dat hij onvoldoende saldo heeft en dat de parkeeractie rond 22:30 uur zal aflopen. Hij heeft daarop de aanmelding afgebroken om éérst het saldo op te waarderen en daarna alsnog de parkeeractie uitgevoerd en tot middernacht betaald. Echter, de tweede keer gaat er toch weer iets mis, waardoor de parkeeractie om 22:33 is geëindigd. Dit heeft de man niet gezien. Om 23:25 is er een scanauto langs gereden en heeft een naheffing gestuurd. De man dient vervolgens een bezwaar in, omdat er volgens de man sprake is van een systeemfout. Hij stuurt een transactie-overzicht mee waarop te zien is dat hij inderdaad zijn saldo heeft opgewaardeerd om daarna de parkeeractie te starten. Dat die parkeeractie om 22:33 uur stopte, komt volgens de man doordat het systeem nog steeds rekende met een saldo van € 8,62 waarmee hij een maximale parkeeractie van 4u55m heeft kunnen aanmaken. In zijn bezwaar geeft de man tevens aan dat hij uiteraard tot middernacht wilde betalen, immers dat was ook zijn intentie. Zijn bezwaar wordt afgewezen en de man meldt zich bij de ombudsman voor bemiddeling. De ombudsman informeert bij Parkeren over deze zaak. De dienst onderzoekt de klacht nader en komt tot de conclusie dat niet valt uit te sluiten dat er sprake is geweest van een storing, waardoor het saldo van de man niet kon worden opgehoogd en hierdoor het kenteken vroegtijdig is afgemeld. Zijn naheffingsaanslag zal worden vernietigd.