Rapporten en zaakverslagen
Uitkering ingetrokken op basis van andere overheidsregistraties
03-03-2020
Een vrouw ontvangt in 2018 gedurende een korte periode een bijstandsuitkering. Als zij aangeeft binnenkort weer te gaan werken vraagt de gemeente haar om informatie aan te leveren. Omdat gemeente deze informatie onvolledig vindt men om zelf gegevens op te vragen via Suwinet, een digitale infrastructuur waarmee UWV, SVB en gemeenten gegevens met elkaar kunnen uitwisselen. Op basis van die informatie wordt de bijstandsuitkering ingetrokken. Volgens de vrouw gebeurt dit echter te vroeg waardoor er ten onrechte een vordering ontstaat. Haar echtgenoot voert enkele gesprekken met de gemeente over de intrekking van de uitkering. Maar omdat dit geen verandering brengt in de situatie besluit hij om een klacht in te dienen bij de ombudsman. De ombudsman concludeert dat er een onjuiste beslissing is genomen nu de gemeente zich uitsluitend op de gegevens van Suwinet baseert. Hij vraagt de gemeente om te kijken naar de stukken die de burger heeft aangeleverd en af te wijken van het systeem als die informatie niet overeenkomt met de praktijk. Uit deze stukken, waaronder een verklaring van de werkgever van de vrouw, blijkt dat de informatie uit Suwinet onjuist is. De gemeente corrigeert de situatie door het besluit van 2018 te herzien. In een gesprek met de ombudsman erkent de gemeente dat het te lang heeft geduurd voordat de situatie is hersteld. De gemeente besluit naar aanleiding van dit dossier om intern maatregelen te nemen waarmee soortgelijke kwesties in de toekomst kunnen worden voorkomen. De ombudsman sluit het dossier.