Rapporten en zaakverslagen
Urgentie en schuldhulpverlening voor moeder en dochter
18-03-2020
Een vrouw woont met haar tienerdochter ruim 2 jaar in Amsterdam in een te kleine, te dure kamer, in onderhuur. Ze wil een urgentie voor een sociale huurwoning aanvragen en heeft hier al contact over gehad met het sociaal loket. Ze klaagt bij de ombudsman dat ze niets meer heeft gehoord en dat haar telefoontjes niet beantwoord worden. Dezelfde klacht heeft ze over Doras. Daar bezocht ze een spreekuur waarbij ze aangaf hulp nodig te hebben om haar financiƫle situatie op orde te brengen. Ze is sindsdien naar eigen zeggen nog niet teruggebeld. Navraag door de ombudsman leert dat er vanuit de afdeling Wonen wel contact is gezocht met de vrouw, maar dat het de medewerkers niet is gelukt om haar te bereiken. Ook bij Doras blijkt er al een voorstel te zijn gedaan voor een gesprek met een schuldhulpverlener. Beide afspraken volgen op korte termijn en de ombudsman sluit het dossier.