Rapporten en zaakverslagen
Plaatsing laadpaal laat op zich wachten
19-03-2020
Een man meldt zich in november 2019 bij de ombudsman. Sinds juli 2018 probeert hij een elektrische laadpaal geplaatst te krijgen. Tot dan toe zonder resultaat. Zijn klacht betreft enerzijds de wijze waarop de gemeente handelt namelijk afschuivend, erg reactief en niet gericht op het oplossen van de zaak. Anderzijds heeft zijn klacht betrekking op dat de gemeente geen antwoord wil geven op de vraag waarom ruim een jaar later de paal nog steeds niet is geplaatst op de plaats waarvoor een vergunning is gegeven. De klachtenprocedure die hij bij de gemeente heeft doorlopen, heeft uitsluitend informatie opgeleverd waarom een laadpaal die op een paar honderd meter is komen te staan, wel binnen een korte termijn kon worden geplaatst. De man is niet tevreden, hij wil weten waarom het gegaan is zoals het is gegaan en vraagt daarom de ombudsman om hulp bij het achterhalen van de gang van zaken. Hij heeft het gevoel dat iemand binnen de gemeente de plaatsing heeft tegengehouden. De ombudsman informeert bij de gemeente Amstelveen. De gemeente stuurt de mailwisseling met de man door. Die geeft echter geen antwoord op de vragen die de man stelt. De ombudsman vraagt Amstelveen daarom om een tijdlijn en stelt aanvullende vragen over de werkwijze van de aannemer. Het blijkt uiteindelijk dat een miscommunicatie, een wijziging van regelgeving en geen toegang tot het registratiesysteem ervoor gezorgd hebben dat de laadpaal telkens maar niet geplaatst kon worden. De ombudsman heeft geen aanwijzingen gevonden dat iemand binnen de gemeente Amstelveen het plaatsen van de laadpaal bewust heeft tegengehouden. Het dossier wordt gesloten.