Rapporten en zaakverslagen
Zaakverslag -Almere (zaaknr.: 2020-0010135)
Onbehoorlijke bejegening na klacht over vuilnis naast containers
19-03-2020
Een vrouw komt op het spreekuur van de ombudsman. Voor de woning van de vrouw is een ondergrondse afvalstoffencontainer gesitueerd voor restafval. Het valt haar op dat er regelmatig vuilnis naast de container ligt. Dit trekt vogels en ratten aan. De vrouw meldt dit regelmatig bij de gemeente en stuurt foto's van de overlastgevende situatie op. Wanneer zij op vrijdagmiddag belt wordt het afval pas op maandag verwijderd. Zij heeft contact met een medewerker van de gemeente en zijn leidinggevende. De gemeente geeft aan dat zij van mening is dat de ondergrondse containers niet vaak genoeg worden geleegd. De medewerker en zijn leidinggevende wuiven het probleem weg en nemen haar melding niet serieus. De toon die de medewerkers tegen haar aanslaan is denigrerend. Verder adviseren zij haar om de mensen die de vuilniszakken naast de container zetten daarop aan te spreken. Toen zij een keer naar 14036 belde, werd zij doorverwezen naar de Nationale Ombudsman. Concreet heeft zij dus drie klachten. De eerste is dat de gemeente niet (goed) reageert op haar meldingen en verzoeken om de bakken te legen. Daarnaast vindt ze dat ze door betrokken ambtenaren onbehoorlijk wordt bejegend. Tot slot klaagt ze over de verwijzing van het KCC naar de nationale ombudsman. De ombudsman draagt de klacht warm over aan de kwaliteitsadviseurs van de gemeente Almere. Hij stelt daarbij voor dat de klachten die de openbare ruimte betreffen op de locatie zelf worden besproken en afgehandeld. De gemeente gaat ermee aan de slag. De ombudsman vraagt de vrouw of ze hem van de voortgang op de hoogte wil houden. Als ze het met de uitkomst niet eens is of in het proces vastloopt, dan kan ze altijd weer contact opnemen. Tot die tijd sluit de ombudsman het dossier.