Rapporten en zaakverslagen
Zaakverslag -Amsterdam (zaaknr.: 2019-0009838)
Storing in applicatie leidt tot hogere parkeerkosten
25-03-2020
Een vrouw parkeert haar auto in Amsterdam. Als men besluit om na enkele minuten weer weg te gaan, kan zij haar bezoek niet annuleren omdat de parkeerapplicatie niet werkt. Dat zorgt ervoor dat ze hogere kosten moet betalen. Zij belt hierover met de gemeente en dient twee klachten in waarop geen reactie volgt. Zij besluit een klacht in te dienen bij de ombudsman. De ombudsman vraagt, aan de hand van de doorgegeven referentienummers, naar de stand van zaken bij de dienst Parkeren van de gemeente Amsterdam. Daaruit blijkt dat de dienst Parkeren ermee bezig is. De vrouw wordt geadviseerd die reactie even af te wachten. Zij kreeg deze reactie snel. Het antwoord was als volgt: "Het eerste restitutieverzoek is op 05/03/2019 door de afdeling Bezwaren ontvangen en hiervan is dezelfde dag nog een ontvangstbevestiging verstuurd. Omdat er binnen de gemeente eerst overleg diende plaats te vinden aangaande dergelijke restitutieverzoeken heeft het enige tijd geduurd voordat deze restitutieverzoeken konden worden afgehandeld. Dit heeft helaas langer geduurd dan in eerste instantie gedacht. Nadat een en ander was besproken zijn deze restitutieverzoeken alsnog afgehandeld. De behandelaar nam hierdoor aan dat het verzoek ook op andere wijze was ontvangen en dat zij inmiddels van de terugboeking bericht had ontvangen. Deze aanname blijkt onterecht te zijn geweest en excuses hiervoor worden aangeboden. Door deze aanname heeft de afdeling Bezwaren destijds geen brief gestuurd waarin werd aangegeven dat het bedrag al teruggeboekt was." Omdat dit antwoord gehoor geeft aan de verzoeken van de vrouw, wordt het dossier door de ombudsman gesloten.