Rapporten en zaakverslagen
Zaakverslag -Amsterdam (zaaknr.: 2019-0009363)
Parkeerplekken uitvaartcentrum bezet door bouwvakkers
25-03-2020
Een uitvaartcentrum in Amsterdam meldt zich bij de ombudsman. Achter het uitvaartcentrum is een groot parkeerterrein aangelegd waar de medewerkers en bezoekers gebruik van mogen maken. Deze afspraak bestaat al sinds 1967 en is nogmaals bevestigd in 2009. Het gedeelte dat voor hun bezoekers is gereserveerd is aangeduid met bord E09 met een onderbord uitgezonderd maandag t/m vrijdag 08.00-09.00 uur. De afgelopen weken wordt er veel geparkeerd door bouwvakkers die een nieuw pand bouwen en ook door forensen die niet bij het uitvaartcentrum op bezoek zijn en dus ook geen (tijdelijke) parkeervergunning hebben. Bezoekers van het uitvaartcentrum krijgen namelijk een blauwe kaart, die zij zichtbaar achter hun vooruit kunnen leggen. Meermaals heeft het uitvaartcentrum gevraagd om handhaving. De handhavers bekeuren echter alleen de auto's die op het trottoir geparkeerd staan. In een gesprek met één van de handhavers blijkt het bord E09 niet voldoende te zijn om overlast te voorkomen. Hij gaf aan dat zijn leidinggevende contact op zou nemen met het uitvaartcentrum om te bespreken welk bord nodig is om dit juridisch dicht te timmeren. Helaas wordt er maar geen contact opgenomen. De ombudsman wordt daarom ingeschakeld voor hulp. De ombudsman zet zowel een informatieverzoek uit bij de Dienst Parkeren, als bij het Stadsdeel. Ondertussen gaat de ombudsman langs voor een schouw. Tijdens de schouw zit de werkdag voor de bouwvakkers erop en keren ze terug naar hun auto’s. Ze zien dat de ombudsman de situatie opneemt en vragen wat er aan de hand is. Aan hen wordt uitgelegd dat de betreffende parkeerplaatsen gereserveerd zijn voor de bezoekers van het uitvaartcentrum. Ze beloven beterschap en zullen voortaan hun auto’s en busjes elders parkeren. Bij de gemeente heeft ondertussen de omgevingsmanager de klacht opgepakt. Door het snelle schakelen van deze medewerker worden de volgende werkdag 22 boetes uitgeschreven. Hij spreekt verder met het uitvaartcentrum af dat er weer dagelijks handhavers langskomen, ook kan er voortaan rechtstreeks contact worden opgenomen indien het probleem zich weer voordoet. Het uitvaartcentrum is tevreden met de oplossing en de ombudsman kan het dossier sluiten.