Rapporten en zaakverslagen
Onheuse bejegening door schuldhulpverlener?
26-03-2020
Een man is het niet eens met de beslissing van de manager van Civic. De man komt niet in aanmerking voor het verkrijgen van een nieuwe schuldhulpverlener, daarom vraagt hij de ombudsman om hulp. De man klaagt over de onheuse bejegening door de schuldhulpverlener. Toen hij een nieuwe schuldhulpverlener kreeg, hoorde hij namelijk niets van haar. Pas nadat er beslag was gelegd, en hij zelf contact met haar had opgenomen, kreeg hij haar te spreken. Dit terwijl het beslag grote gevolgen voor hem had: hij zou zijn hulp niet meer kunnen betalen. Hij wil heel graag voorkomen dat er weer een rechtszaak komt, maar de schuldhulpverlener weigert de man te helpen. Naar zijn zeggen heeft dit te maken met het feit dat de schuldhulpverlener geen zicht heeft op het inkomen, en dat moet hij zelf eerst regelen. Hij begrijpt niet dat hij nu zelf contact op moet nemen met de deurwaarder en de schuldeiser. Hij vindt dat Civic dit zou moeten doen. De man had daarom gevraagd aan Civic of hij andere schuldhulpvelener toegewezen kon krijgen en een gesprek met de manager van Civic kon hebben. Er werd hem toen medegedeeld dat de manager eerst onderzoek wil doen naar de feiten. Dit vindt de man onverteerbaar. De ombudsman neemt contact met de Civic op en legt het een en ander voor. Civic laat weten dat hij geen andere schuldhulpverlener krijgt omdat er na onderzoek is gebleken dat zijn huidige schuldhulpverlener niets fout heeft gedaan. Verder zegt Civic dat zij het probleem anders interpreteren, namelijk dat de man de hulp graag anders had gezien; dat zij afspraken voor hem gingen maken en contact op gingen nemen met schuldeisers. Die hulp is echter uitgesloten, dat is hem ook verteld. Er is een aantal zaken dat hij zelf moet regelen en dat Civic niet doet. Afspraken worden kennelijk alleen gemaakt als hij een inkomen heeft, die heeft hij niet en dus kunnen er ook geen afspraken worden gemaakt. Hoe graag hij dat ook had gewild. Verder noemt Civic dat ook de taal een belangrijke hobbel was. De ombudsman wil graag dat beide partijen nog eens om de tafel gaan zitten. Dit lukt helaas niet. De verzoeker laat niets meer van zich horen en Civic zegt dat de man zich heeft gemeld bij Sezo en daar nu goed geholpen wordt. Dat laatste mag een goed gesprek niet in de weg staan. De man laat echter niets meer van zich horen en met die omstandigheid sluit de ombudsman het dossier.