Rapporten en zaakverslagen
Nieuwe casemanager van Samen Doen
26-03-2020
Een vrouw belt de Ombudsman omdat ze een klacht in wil dienen over Samen Doen. Ze heeft een slechte relatie met haar dochter, die op minderjarige leeftijd uit huis is geplaatst. Haar dochter heeft erg veel woede jegens moeder, maar is inmiddels meerderjarig. Via Samen Doen moet de relatie verbeterd worden. Moeder is echter niet te spreken over de huidige casemanager die zij heeft. Volgens moeder worden er keer op keer afspraken op het laatste moment afgezegd en is het niet te doen. Ze heeft haar onvrede besproken met de teammanager en die zou eerst telefonisch hebben gezegd dat ze geen nieuwe casemanager krijgt. Later kreeg ze een mail dat ze een nieuwe casemanager kon krijgen, maar alleen als ze eerst nog eens in gesprek gaat met de huidige. Dit om te bekijken waarom het niet heeft gewerkt en hier van te leren. De Ombudsman vindt dit geen vreemd verzoek. De Ombudsman legt de vrouw uit dat het haar vrij staat om een klacht in te dienen, maar dat een klachtencommissie en een Ombudsman alleen iets kunnen zeggen over het proces. Als haar klachten gegrond zouden zijn zou de volgende stap logischerwijs hetzelfde zijn als het voorstel zoals de teammanager nu doet in zijn laatste mail. Een klachtenprocedure zal de vrouw dan ook niet veel verder brengen. De Ombudsman adviseert de vrouw daarom toch eerst nog op het aanbod van de teamleider in te gaan.