Rapporten en zaakverslagen
Schade aan tuin door straatophoging
03-04-2020
Een vrouw uit Almere mailt de ombudsman. Zij heeft een klacht ingediend over de wijze waarop de gemeente de straat heeft laten ophogen, waardoor haar tuin veel schade heeft geleden. In reactie op de eerste klacht heeft de verantwoordelijke aannemer gebeld met de mededeling "Ik ken hier niks mee" en het advies gegeven om aan de medewerkers die er nog werkzaam waren te vragen of ze haar tuin 'zwart' wilden opknappen. Hierop heeft ze een tweede klacht ingediend bij de gemeente, waarop nooit een reactie is gekomen. De ombudsman vraagt de gemeente de klacht alsnog op te pakken en in gesprek met de vrouw te gaan. De gemeente blijkt de eerste klacht als melding te hebben opgepakt en beschouwde de zaak daarmee ook als afgehandeld. Er was echter wel degelijk sprake van een klacht en ook de tweede brief had niet onbeantwoord moeten blijven. De medewerker zegt de ombudsman dan ook toe de zaak als nog op te pakken. Een week later laat de gemeente weten dat er twee medewerkers bij de vrouw zijn langsgegaan en dat ze door middel van een goed gesprek de klacht hebben weten op te lossen. Ook geven ze aan er wat van te hebben geleerd. De ombudsman sluit daarop, met instemming van de vrouw, het dossier.