Rapporten en zaakverslagen
Jongeman heeft verhuiskostenvergoeding nodig
23-04-2020
Vanwege gezondheidsredenen is er een medische urgentie verstrekt aan een jongeman. Kort erna wordt er ook een woning toegewezen. Hij laat geen woning achter, nu hij bij zijn ouders woont. Hij komt daarom niet in aanmerking voor een verhuisvergoeding volgens de regels van de WMO. Zijn curator besluit een lening aan te vragen bij de gemeentelijke kredietbank. De lening wordt afgewezen. De curator vraagt vervolgens bijzondere bijstand aan. Die wordt ook afgewezen met als reden dat beroep mogelijk is op een voorliggende voorziening, een lening bij de gemeentelijke kredietbank. De curator is het niet eens met de beslissing en gaat eerst in gesprek met de inkomensconsulent. De curator legt de inkomensconsulent uit dat de afwijzing niet juist is, omdat er bij de aanvraag al een afwijzing van de kredietbank is bijgevoegd. Zij begrijpt niet dat de gemeente enerzijds erkent dat er sprake is van een urgentie op grond van medische redenen en anderzijds het verhuizen onmogelijk maakt. Voor de curator duurt het te lang en zij merkt op dat de gesprekken geen toegevoegde waarde hebben voor haar nu de inkomensconsulent de curator adviseert om bezwaar in te dienen. Nu er maanden voorbij zijn en er nog geen beslissing is genomen, belt de curator met de ombudsman. De ombudsman vraagt de gemeente zo snel mogelijk een beslissing op bezwaar te nemen en de klacht af te handelen. De gemeente handelt de klacht af en kent bijzondere bijstand toe. De vrouw is niet tevreden met de klachtafhandeling. De ombudsman erkent dit en bespreekt de brief met de gemeente. De gemeente vindt ook dat de klachtafhandeling beter had gekund en besluit een intern leerpunt op te richten om meer aandacht te besteden aan de klachtafhandeling. Ondertussen geeft de vrouw aan een naar gesprek te hebben gehad met een andere ambtenaar. Zij besluit een klacht in te dienen en deze direct te delen met de ombudsman. De ombudsman spreekt met de vrouw af dat de nieuwe klacht eerst door de gemeente wordt afgehandeld en, als de vrouw daarna niet tevreden is, zij zich weer tot de ombudsman kan wenden. De ombudsman sluit het dossier.