Rapporten en zaakverslagen
Zaakverslag -Almere (zaaknr.: 2020-0010421 )
Digitale urgentieaanvraag niet mogelijk door ontbreken woonadres
28-04-2020
De hulpverlener van een vrouw uit Almere belt de ombudsman. De vrouw is bekend bij de ombudsman vanwege problemen met het behouden van een briefadres en uitkering. De hulpverlener probeerde nu samen met haar digitaal een urgentiebewijs aan te vragen maar dat lukt niet omdat het systeem een feitelijk woonadres vraagt en dat heeft ze niet, waardoor ze niet verder kan met de aanvraag. De ombudsman is al langer betrokken in deze zaak, naar aanleiding van problemen rond briefadres en uitkering, en daarom besluiten we hierover te bellen met de gemeente om te achterhalen waar het probleem ligt en hoe het verholpen kan worden. De verantwoordelijke medewerker legt uit wat de hulpverlener moet doen om verder te kunnen met de aanvraag. De ombudsman vraagt de gemeente ook of dit signaal aanleiding is om de digitale aanvraagprocedure nog eens onder de loep te nemen dan wel in de gaten te houden of er meer signalen over komen. De hulpverlener kan verder met de informatie en dus kan de ombudsman het dossier sluiten.