Rapporten en zaakverslagen
Zaakverslag -Zaanstad (zaaknr.: 2020-0010194 )
Ontevredenheid over handhaving van foutparkeerders
25-05-2020
Een echtpaar uit Zaanstad constateert een gevaarlijke verkeersituatie voor hun deur. Doordat een auto met pech op de laad- en losplek geparkeerd staat moet ladend- en lossend vrachtverkeer ergens anders parkeren. Zij melden de situatie en Handhaving komt controleren. Het echtpaar beklaagt zich bij de gemeente vervolgens over het optreden van de handhavers: ze hebben de situatie in hun beleving onderschat en ze delen geen bekeuring voor fout parkeren uit. Ook beklaagt het echtpaar zich over de bejegening naar hun als melder. Zaanstad handelt de klacht schriftelijk af. Het echtpaar klaagt bij de ombudsman over de klachtafhandeling. Het blijkt dat zij al langer ontevreden zijn over handhaving/straattoezicht. Ze missen een goede samenwerking, die er in het verleden wel was. In antwoord op de vragen van de ombudsman licht Zaanstad nogmaals de keuzes van de desbetreffende dag toe. Ook toont de teamleider zich bereid om te werken aan een betere samenwerking, door naar buurtvergaderingen te komen en door de bewoners aan te bieden een dagje mee te lopen met de handhavers. De ombudsman constateert dat het echtpaar en handhaving een verschillende beleving van de dag van de melding hadden en blijven houden. De ombudsman kan geen oordeel vellen over het contact tussen melders en handhaving die dag. Het besluit om fout geparkeerde voertuigen al dan niet te beboeten is een professionele afweging en de ombudsman ziet in deze geen onbehoorlijk handelen. Vanzelfsprekend is het erg vervelend als bewoners last hebben van foutparkeerders. Al met al vindt de ombudsman het antwoord van de gemeente redelijk en gericht op een betere samenwerking in de toekomst. Wel verzoekt hij de gemeente om na een ontvangen klacht altijd eerst telefonisch contact te zoeken voordat de klacht schriftelijk wordt afgehandeld. Hij sluit daarop het dossier.