Rapporten en zaakverslagen
Ongegronde zorgmelding bij Veilig Thuis heeft grote impact
25-05-2020
Ouders klagen over het handelen van Handhaving Zaanstad. Handhaving deed een zorgmelding bij Veilig Thuis omdat hun 5-jarige dochter zonder begeleiding op straat liep. Ouders vinden de melding buiten proportie, ze vinden dat de gemeente onvoldoende rekening heeft gehouden met de impact van een zorgmelding en ze vragen daarom of er een handelingsprotocol bestaat. De ouders dienen een klacht in en zijn niet tevreden met de klachtafhandeling. In de klachtafhandeling ligt de nadruk voor hen teveel op verantwoording van de keuze voor de zorgmelding. Handhaving legt uit dat ze de zorgmelding doen omdat je niet weet met wat voor gezin je te maken hebt. En liever een zorgmelding doen terwijl er geen sprake is van mishandeling of verwaarlozing dan geen zorgmelding doen als het wel mis is in het gezin. Dit vindt de ombudsman zeer begrijpelijk. Hij is het echter met het gezin eens dat er in de klachtafhandeling te weinig aandacht was voor de impact van de melding op het gezin, ook als Veilig Thuis de melding afdoet als ongegrond. Hierdoor voelen deze ouders zich onvoldoende gehoord, wat reden gaf om de klacht door te zetten naar de ombudsman. Ook krijgen ze geen duidelijk antwoord over het handelingsprotocol. Naar aanleiding van de vragen van de ombudsman volgt er een uitgebreider antwoord op het protocol dat Handhaving volgt bij zorgen, of twijfels, rondom kinderen. Zo wordt er altijd eerst advies ingewonnen bij Veilig Thuis, Veilig Thuis adviseert vervolgens om al dan niet een melding te doen. Indien er een melding wordt gedaan, wordt dit teruggekoppeld aan ouders. Daarna neemt Veilig Thuis het over en verdwijnt Handhaving uit beeld. In de klachtafhandeling toont de teamleider begrip voor de impact van het gevoel voor een ouder om misschien als ‘kindermishandelaar’ gezien te worden. En stelt daarbij dat dit niet de impressie van de handhavers was, maar dat de situatie hen ertoe leidde om contact te hebben met Veilig Thuis. Zowel de ouders als de ombudsman zijn tevreden over de klachtafhandeling en het dossier wordt gesloten.