Rapporten en zaakverslagen
Wisselende tenaamstelling gemeentebrieven
14-09-2020
Een vrouw dient een klacht in bij de ombudsman omdat zij zich stoort aan het feit dat de gemeentelijke correspondentie gericht is aan haar man, terwijl zij eigenaar is van het appartement. Waternet en de gemeente lijken bij het versturen van de belastingaanslagen een andere tenaamstelling te hanteren. De vrouw vindt dit verwarrend en heeft de gemeente gevraagd dit op te lossen. De gemeente krijgt echter niet uitgelegd waarom dit niet kan worden aangepast, waarna de vrouw zich wendt tot de ombudsman. De ombudsman vraagt bij de gemeente na welke werkwijze wordt gehanteerd ten aanzien van tenaamstellingen. In reactie daarop laat de gemeente weten dat verschillende organisatieonderdelen verschillende ICT-systemen hanteren, die extern worden ingekocht. Per systeem kunnen de variabelen die bepalend zijn voor een tenaamstelling verschillen. Dat verklaart dat soms de bewoner wordt aangeschreven wiens naam het eerst voorkomt in alfabetische volgorde, terwijl in een ander geval degene is die al het langst op het adres woont wordt aangeschreven. Omdat het een kostbare aangelegenheid is dit aan te laten passen door de partij waar het betreffende programma is ingekocht kan dit niet zomaar op individueel verzoek gebeuren. De ombudsman volgt deze redenering en laat de vrouw weten dat hij niets voor haar kan doen. Wel houdt hij in de gaten of er niet meer soortgelijke klachten binnenkomen.