Rapporten en zaakverslagen
Verhuizing niet automatisch doorgegeven aan Parkeren
17-09-2020
Een vrouw dient een klacht in bij de ombudsman omdat ze van mening is dat de gemeente haar onvolledig heeft geïnformeerd. In oktober heeft de familie zich uitgeschreven in verband met verhuizing naar het buitenland. Tot haar verbazing ontvangt de vrouw pas vier maanden later bericht van de gemeente dat haar parkeervergunning is beëindigd. Dat betekent dat ze vier maanden heeft betaald voor een vergunning die ze niet heeft gebruikt. De vrouw vindt de klachtafhandeling door de gemeente niet adequaat en vraagt de ombudsman te helpen bij het verbeteren van de gemeentelijke informatievoorziening. Ze verwijst daarbij naar een website waar ze informatie heeft opgezocht over de zaken die ze voor de afwikkeling van haar verhuizing moest regelen. Ze geeft aan dat hier niets vermeld staat over het feit een parkeervergunning niet automatisch is gekoppeld aan het gegeven dat iemand verhuist. Als de ombudsman dit onderzoekt blijkt dit niet te kloppen. Op de website staat expliciet vermeld dat verhuizing wordt doorgegeven aan andere overheidsinstanties, met uitzondering van de verstrekkers van drinkwater en parkeervergunningen. Aanvullend daarop heeft de klachtbehandelaar van de gemeente de vrouw laten weten dat ze geen gebruik heeft gemaakt van de bezwaartermijn van het intrekkingsbesluit. Dat betekent dat hij het besluit niet meer kan herzien. Wel heeft hij een restitutieverzoek voor haar heeft ingediend bij Parkeren. De ombudsman is van mening dat de gemeente in dit geval juist heel dienstverlenend heeft gehandeld. Hij informeert de vrouw hierover en sluit het dossier