Rapporten en zaakverslagen
Financiële problemen door hoge water en energierekening
06-10-2020
Een oudere dame vraagt de ombudsman in de zomer van 2018 om hulp, omdat ze moeite heeft het hoofd boven water te houden. Ze heeft financiële problemen omdat ze beperkte middelen heeft, maar hoge water- en energierekeningen. Haar gezondheid is slecht en ook mentaal heeft de vrouw het zwaar. De ombudsman gaat bij de vrouw op huisbezoek om zich een zo volledig mogelijk beeld van haar situatie te kunnen vormen. Hij onderzoekt welke mogelijke verklaringen er zijn voor de hoge rekeningen, onder andere door de watermeter te monitoren en de vrouw een logboek bij te laten houden. Omdat dit helaas geen verklaring oplevert helpt hij de vrouw met hulp van de woningbouwvereniging een aantal water- en energiebesparende maatregelen te nemen. Hij informeert bij de gemeente voor welke aanvullende voorzieningen de vrouw in aanmerking komt, en meldt de vrouw aan bij stichting MEE om ervoor zorg te dragen dat in kaart wordt gebracht op welke manieren ze verder begeleid kan worden. De vrouw laat weten enorm blij te zijn met het luisterend oor en de ondersteuning door de ombudsman.