Rapporten en zaakverslagen
Schade door verouderd riool
19-10-2020
Een vrouw meldt zich op het spreekuur van de ombudsman. Ze woont in een woonboot vlakbij een dijk in Zaandam. Sinds enkele jaren ondervindt ze problemen met de riolering, zoals verstoppingen en overstromingen. Dit komt omdat de riolering verouderd is. Dit probleem doet zich overigens voor bij alle huizen en woonboten die aan de dijk liggen. Afgelopen zomer is het misgegaan en heeft de vrouw waterschade geleden doordat haar wasmachine het water niet kon wegpompen. De vrouw heeft in augustus 2019 hierover beklag gedaan bij de gemeente Zaanstad. Deze gaf aan dat het probleem bekend is en dat de gemeente bezig is met het verzamelen van al deze klachten. De vrouw moest ondertussen via haar eigen verzekering een schadeclaim indienen. Deze is inmiddels vergoed, maar ze heeft ruim zes maanden later nog steeds niet vernomen van de gemeente Zaanstad. De vrouw wil ook haar beklag doen over de verouderde ophaalbrug Haaldersbroek. Ze heeft in het najaar schade opgelopen aan haar busje, omdat er een balk was krom gebogen. Ze vraagt de ombudsman om bemiddeling. De ombudsman informeert bij de gemeente Zaanstad. De gemeente neemt contact op met de vrouw en laat weten dat haar verzekeraar zich ondertussen heeft gemeld bij de gemeente en wacht nog op hun standpunt. Dit standpunt volgt na het gereedgekomen van de definitieve aanpassing aan het rioolstelsel. De communicatie rondom de definitieve aanpassing van het rioolstelsel heeft inderdaad even op zich laten wachten. De verwachting is dat de bewonersbrieven over ongeveer een maand de deur uitgaan. De schade aan de auto kan helaas niet meer vastgesteld worden, omdat de vrouw deze inmiddels verkocht heeft. De vrouw heeft hier begrip voor. Onder voorbehoud zal in mei/juni 2020 de brug vervangen worden. Tijdens het gesprek met de gemeente kaart de vrouw ook nog een klacht aan over het Sociale Wijkteam dat haar dochter begeleidt. Uit privacy overwegingen wordt dit opgepakt met de dochter van de vrouw. De vrouw laat aan de ombudsman weten tevreden te zijn over de afhandeling van de klachten, ze hoopt dat er nog iets gedaan wordt met de klacht over het Sociale Wijkteam. Het dossier wordt gesloten.