Rapporten en zaakverslagen
Betrokken bij dienstverlening
16-11-2020
Een gepensioneerde ambtenaar van Almere is draagt de gemeente een warm hart toe. Toen hij nog werkzaam was voor de gemeente was het bij wijze van spreken nog mogelijk om gewoon bij de burgermeester binnen te stappen als er iets aan de hand was. Er is een hoop veranderd omdat de gemeente sindsdien enorm gegroeid is. De man doet via info@almere.nl regelmatig meldingen over defecte lantaarnpalen en andere zaken die hem opvallen in de openbare ruimte. Meestal ontvangt hij de reactie dat de mail is doorgezet naar ‘de juiste afdeling’, maar daar staat structureel een verkeerde melddatum bij. In plaats van de datum van zijn mail wordt de datum waarop de gemeente hem antwoordt vermeld. Op zich geen ramp maar het klopt gewoon niet. De man wil over dit onderwerp, en andere dingen die hem aan de dienstverlening opvallen, graag van gedachten wisselen met de gemeentesecretaris. Maar als hij met 14036 belt kan hij niet worden doorverbonden met de gemeentesecretaris of diens secretariaat. De man dient hierover een klacht in. Als hij na een paar weken niets gehoord heeft schrijft hij de ombudsman. Als de ombudsman met de man belt blijkt dat hij erg betrokken. Hij wil graag dat de gemeente Almere het goed doet op het gebied van dienstverlening. De ombudsman wisselt graag van gedachten met de man en bespreekt welke signalen hij herkent en welke stappen er reeds door de gemeente zijn gezet. De man vertelt dat zijn klacht niet urgent is maar eerder principieel van aard. Hij is juist die week gebeld door de secretaresse van de gemeentesecretaris. Zij zal na haar vakantie weer contact opnemen. De ombudsman stelt voor dit verder af te wachten. De man mag weer contact opnemen als hij er toch niet uit komt, of niets meer hoort. De ombudsman dankt de man voor zijn betrokkenheid en sluit het dossier.