Rapporten en zaakverslagen
Bereikbaarheid van afdeling ondersteuning ondernemers
03-12-2020
Een eigenaar van een fotostudio uit Amsterdam mailt de Ombudsman. Haar aanvraag Tozo die ze in april 2020 gedaan is fout gelopen. De gemeente verzocht aanvragers om tussentijds geen contact met de gemeente op te nemen omdat het te druk was. Zij heeft zich daar keurig aan gehouden ondanks het feit dat ze maar niets hoorde van de gemeente. Ze dient daarom op 1 juni nog een aanvraag in via de gemeentelijke website, maar ook daarop krijgt ze geen reactie binnen de toegezegde twee weken. Als ze zelf met de gemeente belt, worden terugbelverzoeken niet nagekomen. Wel ontvangt ze later een e-mail omdat ze te laat is met het doen van de aanvraag. Ze roept de hulp van de ombudsman in. De ombudsman vraagt het Maatwerk Ontwikkelteam van de gemeente om de zaak op te pakken. De medewerker van dat team neemt contact op met de Afdeling Tozo. Na onderzoek blijkt dat de vrouw gelijk heeft en ze wordt alsnog in de gelegenheid gesteld een aanvraag te doen. Hoewel de ombudsman de drukte en hectiek bij de afdeling Tozo begrijpt, betreurt hij het dat ondernemers die toch al in een zeer stressvolle situatie verkeren niet of nauwelijks met de afdeling Tozo in gesprek kunnen komen om dit soort problemen snel op te lossen. De ombudsman is blij dat de vrouw alsnog een aanvraag kan doen, en bedankt de medewerker van het Maatwerk Ontwikkelteam. Over het onderliggende probleem (de bereikbaarheid van de afdeling Tozo) zal hij nog met de gemeente in gesprek gaan.