Rapporten en zaakverslagen
Onduidelijke procedure bij Tozo aanvraag
03-12-2020
Een van origine Franstalige ondernemer uit Amsterdam stuurt de ombudsman een uitgebreide klacht over de wijze waarop de aanvraag voor ondernemersondersteuning (een Tozo uitkering) in hun geval verlopen is. Daardoor hebben ze uiteindelijk de deadline gemist hebben voor Tozo1. Terwijl ze er, volgens de ondernemer, wel voor in aanmerking zouden zijn gekomen als de online aanvraagprocedure niet zo verwarrend voor ze was geweest. De ombudsman vraagt het Klachtenteam van de gemeente de zaak met spoed op te pakken omdat de vrouw wellicht al langere tijd zonder geld zit. Omdat er vooral sprake is van een hulpvraag wordt de zaak overgedragen aan het Maatwerk Ontwikkelteam die rechtstreeks contact met de afdeling Tozo onderhoudt. Zij nemen direct contact op met die afdeling en er zal opnieuw naar de aanvraag gekeken worden. Vervolgens blijft het geruime tijd stil tot de ombudsman van de manager van het Klachtenteam te horen krijgt dat mevrouw in de gelegenheid wordt gesteld opnieuw een aanvraag te doen. De gang van zaken is niet alleen voor de burger maar ook voor de ombudsman verwarrend en hij zal dit nog met de gemeente bespreken. Vanzelfsprekend is de vrouw verheugd dat ze alsnog een aanvraag kan doen en de ombudsman sluit dit dossier.