Rapporten en zaakverslagen
Geen contact met gemeente over Tozo
03-12-2020
Een vrouw uit Amsterdam belt en mailt de ombudsman, ze heeft geprobeerd een aanvraag Tozo 1 te doen. Ze ontvangt het toegezegde aanvraag formulier echter niet maar de gemeente vraagt haar in een e-mail geen contact op te nemen omdat het erg druk is en te wachten tot de gemeente contact opneemt. Ze wacht dus rustig af, te lang blijkt want als ze na lang wachten toch belt krijgt ze uiteindelijk te horen dat de aanvraagtermijn voor Tozo 1 verstreken is. De vrouw kan de gang van zaken aantonen. Ze vraagt de hulp van de ombudsman. Die vraagt het Maatwerk Ontwikkelteam van de gemeente om de zaak met spoed op te pakken. Zij vragen de afdeling Tozo om de vrouw alsnog in de gelegenheid te stellen een aanvraag te doen. Dit gebeurt en de vrouw is bijzonder blij. De ombudsman sluit dit dossier maar gaat wel in gesprek met de gemeente over de wijze waarop dit soort zaken worden opgepakt en richting de ondernemers afgehandeld.