Rapporten en zaakverslagen
Geen contact met gemeente, wel uitgeschreven
14-12-2020
Een vrouw uit Amsterdam mailt de ombudsman. In februari 2020 ontving ze een brief van de ziektekostenverzekering dat ze niet langer verzekerd was. Daardoor kwam ze er achter dat ze al in oktober 2019 ambtshalve was uitgeschreven door de gemeente. Ze kreeg contact met de bezwaarafdeling maar de bezwaartermijn was al lang verstreken. Ze heeft geen brieven of e-mails aangaande het adresonderzoek ontvangen. De gemeente stelt haar gebeld te hebben maar het nummer klopte niet. De vrouw had haar correcte telefoonnummer in haar DigiD account gezet en ging er vanuit dat dat voldoende was. Door misverstanden blijft de zaak wat langer liggen bij de ombudsman. Na een maand blijkt dat de gemeente de zaak toch nog zelf heeft opgepakt en de uitschrijving alsnog gecorrigeerd heeft en de ook aan de vrouw opgelegde boete ingetrokken. Hoewel de ombudsman hier net als de vrouw verheugd over is, gaat hij nog wel in gesprek met de gemeente. Een onterechte ambtshalve uitschrijving heeft namelijk veel consequenties voor de burger en de ombudsman is dan ook van mening dat de gemeente hier uitermate zorgvuldig mee om moet gaan. Het is dus zaak om na te gaan waar het hier mis is gegaan om een en ander in de toekomst te kunnen voorkomen.