Rapporten en zaakverslagen
Problemen na terugkeer uit buitenland vanwege corona
31-12-2020
Een Nederlander keert vanwege de coronacrisis terug na een langdurig verblijf in Zuid Afrika, waar hij ook een bedrijf had. Op Schiphol wordt hij opgepakt en vastgezet vanwege openstaande boetes waarvan hij geen weet had. Daarna belandt hij zonder geld of woning op straat. Hij kan via een vriend op een woonboot verblijven van een Amerikaanse die op dit moment vastzit in haar thuisland vanwege de situatie daar. Hij kan zich daar niet inschrijven, maar misschien wel bij die vriend. Hij heeft verschillende malen met 14020 gebeld voor een afspraak om zich in te schrijven maar krijgt dan te horen dat dit pas in juni kan. Dit betekent dat bij tot die tijd geen bankrekening kan openen, geen Digid aanvragen of een zorgverzekering afsluiten. Omdat de man geen werk heeft, besluit de ombudsman hem aan te melden bij het Maatwerk Ontwikkelteam. De man laat daarop weten dat hij een week later alsnog een afspraak voor een inschrijving gekregen heeft. WPI wil echter dat hij zo snel mogelijk een uitkering aanvraagt. Dan kan er een voorschot worden verstrekt. Dat kan alleen niet online, want hij heeft geen DigiD. Volgens WPI kan dat bij het Stadsloket geregeld worden, maar die zijn dicht. De man voelt zich van het kastje naar de muur gestuurd. De ombudsman dringt er in overleg met WPI bij Dienstverlening op aan om zorg te dragen voor een papieren inschrijfformulier. Dat lukt uiteindelijk. De man laat weten dat de situatie opgelost lijkt. Dit punt zal worden opgepakt door Dienstverlening: mensen zonder DigiD moeten tijdens de coronacrisis een papieren aanvraag kunnen doen. Dat geldt nu alleen voor de mensen die niet digitaal vaardig zijn. Daarnaast bespreekt hij met Dienstverlening de oplopende wachttijden voor een (eerste) inschrijving ten tijde van de coronacrisis. De vele Nederlanders die terugkeren vanuit het buitenland konden zich pas maanden later weer inschrijven. De daarvoor bestemde noodagenda bleek niet toereikend. Dit punt wordt door Dienstverlening voortvarend opgepakt. De ombudsman draagt de klacht van de man over de Marechaussee warm over aan de Nationale Ombudsman.