Rapporten en zaakverslagen
Rapport -Amsterdam (zaaknr.: RA1058129)
Medische informatie onjuist behandeld
08-11-2010
Een uitkeringsgerechtigde man overhandigt een gesloten envelop met medische informatie, gericht aan de arts van de uitkeringsinstantie, aan zijn klantmanager van DWI. Hij wil dat alleen de arts er kennis van neemt. De klantmanager zegt de envelop aan de arts te geven. De man onder-tekent een maand later een formulier, op grond waarvan hij DWI toestemming geeft om medische informatie uit te wisselen in een veldwerkgroep, zonder precies te weten waarvoor hij tekent. Die toestemming trekt de man ruim een maand dáarna schriftelijk in, omdat hij er dan achterkomt waarvoor hij getekend heeft.
Tijdens een gesprek hoort de man vervolgens van zijn klantmanager dat hij de envelop geopend heeft en dat een andere klantmanager ermee naar een bijeenkomst van de veldwerkgroep is. Dat betekent dat de medische gegevens daar besproken worden, terwijl de man dat niet wil. De man kan zich niet vinden in de gang van zaken en dient een klacht in bij de ombudsman.
Uit het onderzoek van de ombudsman blijkt dat de klantmanager de gesloten envelop toch heeft geopend en de medische informatie in het klantdossier heeft gevoegd, terwijl verzoeker uitdrukkelijk had vermeld dat alleen een keuringsarts kennis ervan mocht nemen en de envelop ook aan hem was gericht. Vast staat tevens dat de klantmanager in strijd met de werkvoorschriften heeft gehandeld. Verder bleek de informatie van de klantmanager onjuist: de man bleek niet aangemeld voor de veldwerkgroep, en de medische gegevens zijn al helemaal niet besproken. Hierdoor heeft de man zich ten onrechte ongerust gemaakt. Deze ongerustheid had in elk geval bij de klachtafdoening door DWI kunnen worden weggenomen.
Tijdens een gesprek hoort de man vervolgens van zijn klantmanager dat hij de envelop geopend heeft en dat een andere klantmanager ermee naar een bijeenkomst van de veldwerkgroep is. Dat betekent dat de medische gegevens daar besproken worden, terwijl de man dat niet wil. De man kan zich niet vinden in de gang van zaken en dient een klacht in bij de ombudsman.
Uit het onderzoek van de ombudsman blijkt dat de klantmanager de gesloten envelop toch heeft geopend en de medische informatie in het klantdossier heeft gevoegd, terwijl verzoeker uitdrukkelijk had vermeld dat alleen een keuringsarts kennis ervan mocht nemen en de envelop ook aan hem was gericht. Vast staat tevens dat de klantmanager in strijd met de werkvoorschriften heeft gehandeld. Verder bleek de informatie van de klantmanager onjuist: de man bleek niet aangemeld voor de veldwerkgroep, en de medische gegevens zijn al helemaal niet besproken. Hierdoor heeft de man zich ten onrechte ongerust gemaakt. Deze ongerustheid had in elk geval bij de klachtafdoening door DWI kunnen worden weggenomen.