Rapporten en zaakverslagen
Rapport -Zaanstad (zaaknr.: RA1057788)
Trage oplossing voor afvalprobleem
27-10-2010
Een vrouw woont vanaf 2002 in een nieuwbouwwijk, waar ze problemen ervaart met de huis-vuilinzameling: De ondergrondse afvalcontainer, met een chip te openen, is vol en wordt niet (op tijd) geleegd. Hierdoor ontstaat er straatvuil en stank. De vrouw doet hiervan meldingen bij het callcenter van de gemeente. Het probleem wordt niet opgelost. Omdat de vrouw een structurele oplossing wil wendt ze zich tot de ombudsman.
Uit het onderzoek van de ombudsman blijkt dat er gedurende twee jaar vijfendertig meldingen zijn gedaan die betrekking hebben op overlast ten gevolge van de ondergrondse container. De gemeente Zaanstad erkent de overlast en geeft daarvoor verschillende verklaringen. Het had in de rede gelegen dat de gemeente zelf eerder een adequate oplossing had bedacht voor de overlast, en daarmee niet had gewacht tot de ombudsman hiervoor aandacht vroeg. Tevens blijkt uit het onderzoek dat de medewerker van het callcenter, - het aanspreekpunt voor de burger bij meldingen – geen zicht heeft op wat er feitelijk gebeurt om de overlast te bestrijden. Hierdoor kan die medewerker de burger ook niet adequaat informeren over de ondernomen acties. Hiermee heeft de gemeente Zaanstad in strijd met de vereisten van voortvarendheid en adequate organisatorische voorzieningen gehandeld.
Aanbeveling
De ombudsman verzoekt het College van burgemeesters en wethouders van Zaanstad te bevorderen dat KCC wordt geïnformeerd over de afhandeling van meldingen.
Uit het onderzoek van de ombudsman blijkt dat er gedurende twee jaar vijfendertig meldingen zijn gedaan die betrekking hebben op overlast ten gevolge van de ondergrondse container. De gemeente Zaanstad erkent de overlast en geeft daarvoor verschillende verklaringen. Het had in de rede gelegen dat de gemeente zelf eerder een adequate oplossing had bedacht voor de overlast, en daarmee niet had gewacht tot de ombudsman hiervoor aandacht vroeg. Tevens blijkt uit het onderzoek dat de medewerker van het callcenter, - het aanspreekpunt voor de burger bij meldingen – geen zicht heeft op wat er feitelijk gebeurt om de overlast te bestrijden. Hierdoor kan die medewerker de burger ook niet adequaat informeren over de ondernomen acties. Hiermee heeft de gemeente Zaanstad in strijd met de vereisten van voortvarendheid en adequate organisatorische voorzieningen gehandeld.
Aanbeveling
De ombudsman verzoekt het College van burgemeesters en wethouders van Zaanstad te bevorderen dat KCC wordt geïnformeerd over de afhandeling van meldingen.