Rapporten en zaakverslagen
Moeizaam aanvraagproces saneringskrediet
16-12-2010
Een man wendt zich tot de Gemeentelijke Ombudsman omdat meerdere aanvragen voor een saneringskrediet afgewezen worden door de Gemeentelijke Kredietbank Amsterdam (GKA). Hij ziet zich geconfronteerd met een schuldenlast waar geen oplossing voor komt.
De ombudsman legt het relaas voor aan de GKA en schuldhulpbureau CentraM. Daaruit blijkt dat het aanvraagproces zeer moeizaam is: CentraM dient de aanvraag met actuele gegevens over inkomen, uitgaven en schulden in te leveren bij GKA. Ontbreekt er iets, dan leidt dat tot afwijzing. Het blijkt moeilijk de inkomensgegevens actueel te hebben, omdat CentraM afhankelijk is van andere instanties, zoals de Belastingdienst. Die leveren de informatie niet altijd snel. Dat veroorzaakt dat op het moment dat stukken aangeleverd worden andere al beschikbare stukken al weer achterhaald zijn, en opnieuw moeten worden opgevraagd. Dit leidt tot een vicieuze cirkel.
Deze strikte voorwaarden maken het indienen van een up-to-date aanvraag bij GKA moeilijk, en staan aan efficiënte schuldhulpverlening in de weg.
Aanbeveling
De ombudsman verzoekt de wethouder Armoedebeleid te bevorderen dat de Gemeentelijke Kredietbank Amsterdam in geval van onvolledige aanvragen schuldsaneringskredieten, waarbij één of enkele stukken ontbreken, het schuldhulpbureau in kwestie middels een hersteltermijn de gelegenheid biedt de aanvraag alsnog te completeren. Ook zal de GKA genoegen moeten nemen met schattingen, als voorzienbaar is dat er zich slechts minimale verschillen in de berekening zullen voordoen.
Opvolging
De wethouder heeft laten weten de eerste aanbeveling op te volgen. Daarnaast wordt de tweede aanbeveling meegenomen in het herontwerp schuldhulpverlening om daar te worden beoordeeld op haalbaarheid.