De Noorderbegraafplaats ruimt het graf van een man. Hoewel een kleindochter haar adreswijziging en dat van een oom aan de Noorderbegraafplaats heeft doorgegeven, worden de familieleden niet op de hoogte gebracht. De vrouw ontdekt bij een bezoek aan het graf dat het is geruimd. De Noorderbegraafplaats blijkt de adreswijzigingen niet te hebben verwerkt. De kleindochter neemt contact op met de beheerder maar ze komt er met hem niet uit. Daarom dient ze een klacht bij het stadsdeel in. Omdat ze over het antwoord niet tevreden is, wendt ze zich tot de Gemeentelijke Ombudsman.
Die toetst de gedraging aan het vereiste van adequate organisatorische voorzieningen. Dit vereiste houdt in dat bestuursorganen hun administratieve beheer en organisatorische functioneren zó inrichten dat de burger van een behoorlijke dienstverlening verzekerd is. Daaronder vallen aspecten als zorgvuldigheid, informatieverstrekking en een deugdelijke postregistratie. Daaraan heeft het in deze specifieke zaak ontbroken, vindt de Gemeentelijke Ombudsman.