Rapporten en zaakverslagen
Slordig budgetbeheer
29-04-2011
Een vrouw klopt aan bij PLANgroep Almere in mei 2009 en wordt twee maanden later opgenomen in het budgetbeheer. PLANgroep verricht kort daarna een verkeerde betaling. De vrouw maakt PLANgroep daarop attent, waarna de fout wordt hersteld. Als zij negen maanden later weer een verkeerde betaling opmerkt, dient ze een klacht in. Daarin wijst ze ook op andere zaken die ze klachtwaardig vindt. Enkele dagen nadat de vrouw de klacht heeft ingediend, ziet ze opnieuw een dubbele huurbetaling en een te hoog huurbedrag op haar rekeningoverzicht staan. Ze besluit dat ze zelf haar financiën beter kan beheren en beëindigt daarom het budgetbeheer. De ombudsman stelt vast dat de klachten van de vrouw op onderdelen door PLANgroep worden erkend. Onderzoek wijst uit dat PLANgroep enkele verbeteringen doorvoert en de vrouw een nieuwe contactpersoon toewijst. Desondanks hadden de verkeerde betalingen tijdens het budgetbeheer volgens de ombudsman niet bij herhaling mogen voorkomen. PLANgroep had meer kunnen doen om na de eerste fout het vertrouwen van de vrouw door een nauwkeuriger uitvoering van het budgetbeheer terug te winnen. PLANgroep heeft in contact met de vrouw wel op actieve en adequate wijze informatie aan haar verstrekt.