Rapporten en zaakverslagen
Spaarloon spoorloos
25-05-2011
Een man heeft 31 jaar voor de gemeente Amsterdam gewerkt. De laatste jaren werd maandelijks een bedrag op zijn salaris ingehouden in het kader van de spaarloonregeling, waarmee hij bijna € 3.000,- heeft gespaard. Wanneer de mogelijkheid zich aandient om het bedrag op te nemen, zoekt de man contact met zijn bank. Die blijkt echter niet bekend met een rekening op zijn naam. Hierop vraagt de man het Servicehuis Personeel begin september 2010 wat er met zijn inleg is gebeurd. Het servicehuis doet navraag bij Crediam, maar ook die organisatie is niet bekend met een rekening op naam van de man. Hierop neemt het Servicehuis contact op met stadsdeel Oost, de voormalige werkgever. Ondanks diverse rappels heeft de man in februari 2011 nog geen antwoord op zijn vraag. Daarom wendt hij zich tot de ombudsman.
Die verneemt dat het geld naar een onjuist rekeningnummer is overgemaakt. Het stadsdeel betreurt de zaak en heeft het geld, inclusief rente, alsnog naar de man overgemaakt. Het Servicehuis laat weten dat het de man in afwachting van een reactie van het stadsdeel niet heeft geïnformeerd en ook geen navraag heeft gedaan bij het stadsdeel. Hiervoor worden excuses en een bloemetje aangeboden.
De ombudsman is van oordeel dat het aan een goede samenwerking tussen het Servicehuis en het stadsdeel heeft ontbroken.