Rapporten en zaakverslagen
Uitsluiting taxi's van RAI-terrein
31-05-2011
Begin 2010 start de RAI in samenwerking met het stadsdeel Zuideramstel een pilot om taxistromen rondom het RAI-complex te reguleren. Alle geregistreerde taxichauffeurs in Amsterdam kunnen klanten afzetten bij de RAI, maar alleen taxi’s die aangesloten zijn bij Taxi Centrale Amsterdam (TCA) worden toegelaten op het RAI-terrein om klanten op te halen. Een niet bij TCA aangesloten taxichauffeur is het hier niet mee eens en hij dient een klacht in bij het stadsdeel. Omdat hij niets meer verneemt over zijn klacht, wendt hij zich tot de ombudsman.
Uit het onderzoek van de ombudsman blijkt dat het stadsdeel gedurende de klachtafhandeling verzuimd heeft de regie te behouden. De klacht is daardoor ‘tussen wal en schip geraakt’.
Tijdens het onderzoek rijzen bij de ombudsman vragen naar de instemming van het stadsdeel met de pilot van de RAI. De ombudsman stelt hierover vragen aan het stadsdeel Zuid, de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer en het Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Amsterdam. De gemeentelijke partijen stellen zich op het standpunt dat de RAI vanwege de ‘private status’ van het voorterrein gerechtigd is om taxi’s te weren van dit terrein en een exclusieve samenwerking aan te gaan met TCA. De ombudsman heeft partijen verzocht dit standpunt nader toe te lichten. De gemeentelijke partijen veranderen vervolgens verschillende malen van standpunt. Daardoor is niet duidelijk of de uitsluiting van toegankelijkheid voor andere taxi’s dan die aangesloten zijn bij TCA op een rechtsgeldige manier tot stand gekomen is. Door de RAI in staat te stellen - op grond van een ontoereikende onderbouwing - taxi’s te weren, is in strijd gehandeld met het rechtszekerheidbeginsel.
Verder onderschrijft de ombudsman het belang van regulering van het verkeer - inclusief de taxistromen- rondom de RAI om verkeersopstoppingen en -incidenten te voorkomen. Echter, de wijze waarop dat is aangepakt, namelijk het toelaten dat de RAI exclusiviteit toekent aan TCA, acht de ombudsman in strijd met het evenredigheidsbeginsel.
Aanbevelingen
De ombudsman verzoekt de portefeuillehouder Verkeer en Vervoer van het stadsdeel Zuid te bevorderen dat:
- door een goed onderbouwde juridische analyse uitsluitsel wordt gegeven over de juridische kwalificatie van het voorterrein van de RAI, zoals dat in erfpacht is uitgegeven bij raadsbesluit 467;
- bij de aanstaande evaluatie van de pilot, deze zo wordt ingericht dat ook andere dan bij TCA aangesloten ondernemers een faire kans wordt gegund om daaraan deel te nemen.