Rapporten en zaakverslagen
Fouten bij Cition, burger moet in bezwaar
28-09-2011
Een vrouw heeft een bewonersparkeervergunning voor het vergunninggebied Zeeburg I. Na aankoop van een nieuwe auto gaat ze in februari 2011 naar Cition toe om de kentekenregistratie op de vergunning aan te laten passen. Cition doet dat, maar vervolgens ontvangt de vrouw in maart in totaal zes naheffingsaanslagen. Tegen drie naheffingsaanslagen dient ze een bezwaarschrift in. Cition verklaart deze gegrond. De vrouw blijft naheffingsaanslagen ontvangen en aanmaningen van de Dienst Belastingen Gemeente Amsterdam. Ze vraagt Cition per mail herhaaldelijk om oplossing van het probleem, maar dat gebeurt niet. Cition verwijst de vrouw naar de bezwaarprocedure. De vrouw wendt zich tot de ombudsman.
Na onderzoek stelt de ombudsman vast dat de naheffingsaanslagen ten onrechte zijn opgelegd, omdat Cition de wijziging van het kenteken niet doorgevoerd heeft in de database parkeerrechten. Cition heeft weliswaar de fout onderkend, maar vervolgens alleen die naheffingsaanslagen vernietigd waartegen een bezwaar was ingediend. Nu de fout bij Cition lag, had Cition adequaat moeten inspringen op de signalen van de vrouw door die als klacht te behandelen. In dit geval had dat meegebracht dat Cition ook de overige naheffingsaanslagen had vernietigd en had gezorgd voor beƫindiging van de incassoprocedure. Door dat niet te doen, is in strijd met het vereiste van fair play gehandeld.