Rapporten en zaakverslagen
Eén gemeente, één klacht, meerdere procedures
27-12-2011
Een vrouw huurt een parkeerplek op straat. Wanneer de gemeente werkzaamheden aan de straat verricht, kan zij hier niet parkeren. De gemeente richt daarom voor deze bewoners tijdelijk een parkeerterrein in. Het hek hiervan wordt niet altijd afgesloten wordt en het slot wordt ontvreemd. Hierdoor is het parkeerterrein vaak vol. De vrouw parkeert haar auto elders en krijgt twee naheffingsaanslagen. Zij beklaagt zich hierover bij het Projectbureau IJburg en het stadsdeel en dient een bezwaar in bij Cition. Het Projectbureau verklaart de klacht grotendeels ongegrond; het stadsdeel is na bestudering van een vergelijkbare situatie bereid de kosten voor de naheffingsaanslagen te compenseren. De naheffingsaanslagen worden echter niet ingetrokken: Cition verklaart haar bezwaar ongegrond waarna de Dienst Belastingen tot invordering overgaat, inclusief aanmaningskosten. Uiteindelijk betaalt de vrouw de naheffingsaanslagen en krijgt zij vergoeding hiervoor van het stadsdeel; de aanmaningskosten worden gezien de omstandigheden ingetrokken.
De ombudsman vindt dat een burger er geen last van moet ondervinden dat bij de behandeling van een klacht / bezwaar meerdere gemeentelijke instanties betrokken zijn en dat de gemeente met één mond moet spreken. Hiervan was in dit dossier geen sprake.