Rapporten en zaakverslagen
Veel gedoe om onterechte naheffing
01-02-2012
Een vrouw parkeert haar auto met haar papieren gehandicaptenvergunningen – een Europese en Amsterdamse – op de Herengracht. Desondanks wordt een naheffingsaanslag opgelegd. Omdat de vrouw ervan uitgaat dat een fout is gemaakt, gaat ze langs bij het servicepunt van Stadstoezicht. Men zegt toe ervoor te zorgen dat de naheffing wordt ingetrokken. Twee weken later ontvangt de vrouw echter een acceptgiro en begeeft ze zich weer naar de servicebalie. Opnieuw wordt toegezegd dat de fout wordt hersteld. Toch ontvangt de vrouw een dwangbevel en later een aankondiging van beslaglegging van de Dienst Belastingen Gemeente Amsterdam (DBGA). Voor een derde keer gaat ze naar de servicebalie, waar haar stukken opnieuw worden ingenomen en worden doorgestuurd naar DBGA. Wanneer DBGA de stukken een maand later doorstuurt naar Cition, neemt Cition de zaak ambtshalve in behandeling. Hierbij wijst Cition het bezwaar af. De vrouw wendt zich tot de ombudsman.
Die verneemt dat het verzoek om de naheffing in te trekken ten onrechte niet is uitgevoerd. DBGA is niet verzocht om de invordering aan te houden en bij de behandeling van het bezwaarschrift zijn de feiten niet goed beoordeeld. De naheffingsaanslag wordt alsnog ingetrokken. De ombudsman is van mening dat de fout vlot hersteld had moeten worden zodat de vrouw niet meerdere keren langs had hoeven gaan bij de servicebalie.