Behandeling klacht blijft uit
30-10-2009
Een vrouw uit Diemen doet een aanvraag schuldhulpverlening bij Plangroep in 2007. Daarmee gebeurt niets. Ze dient in december 2008 een klacht hierover in bij Plangroep. Ook hierop volgt geen reactie en ze wendt zich tot de ombudsman.
De gemeente Diemen meldt de ombudsman dat zij de klacht behandelt. De ombudsman vraagt de Gemeente om een kopie van de afdoeningsbrief. Ondanks diverse rappellen is er eind juli 2009 nog steeds geen afdoeningsbrief. Dat erkent de gemeente Diemen. Nu verzoeksters schuldhulp dossier inmiddels wel in behandeling is genomen door een andere medewerker, acht Diemen de klacht daarmee feitelijk afgehandeld.
De ombudsman stelt vast dat van een deugdelijke klachtafdoening geen sprake is geweest: zelfs een half jaar na indiening en herhaaldelijke verzoeken van de ombudsman is er geen officiƫle afdoeningsbrief, laat staan dat verzoekster in de gelegenheid is gesteld haar klacht toe te lichten. De gemeente heeft daardoor in strijd met het vereiste van fair play gehandeld.