Rapporten en zaakverslagen
Geef toch dat formulier maar
07-06-2012
Een vrouw komt bij de balie van Sociale Zaken en wil graag een aanvraag indienen voor de garantietoeslag, een compensatiemaatregel voor alleenstaande ouders. De medewerkster van de gemeente schat de kans op een toekenning laag in en wenst de aanvraag niet in te nemen. De vrouw kan zich hierin niet vinden en beklaagt zich hierover, eerst bij de gemeente en vervolgens bij de ombudsman. Hieruit blijkt dat de gemeente deze werkwijze als beleid heeft: een medewerker dient gerichte vragen te stellen om de kans op succes in te schatten alvorens een aanvraag in te nemen of een aanvraagformulier mee te geven. Dit is anders wanneer iemand hierop aandringt. In dit geval is de aanvraag overigens later alsnog tot stand gekomen en is de toeslag toegekend.
De ombudsman vindt dat een medewerker gerichte vragen mag stellen en hierna zijn mening over een eventuele succesvolle aanvraag aan de burger mag geven. Deze insteek mag evenwel niet zo ver gaan dat een aanvraag niet ingenomen wordt of dat een aanvraagformulier niet wordt meegegeven. Deze constatering maakt dat de ombudsman een aanbeveling aan zijn oordeel verbindt.
Aanbeveling
De ombudsman verzoekt het College van Burgemeester en Wethouders te bevorderen dat medewerkers van de gemeente een aanvraagformulier meegeven aan een burger die hierom verzoekt, dan wel zijn aanvraag inneemt, en dat zij hierbij grondige uitleg geven over hun inschatting van de kans op succes van een eventuele aanvraag.
Opvolging:
Op 21 juni 2012 laat de gemeente Almere weten dat de aanbeveling van de ombudsman zal worden meegenomen bij het opimaliseren van de werkprocessen. Het rapport zal ook met de teamleiders worden besproken.