Rapporten en zaakverslagen
Overlastmeldingen adequaat behandeld
18-06-2013
Een vrouw ondervindt geluidsoverlast van een ondergelegen kapsalon. Zij maakt hiervan begin april 2012 melding bij het stadsdeel. Het stadsdeel wendt zich tot de kapsalon waarna deze laat weten extra geluidsisolerende maatregelen te treffen. Een paar weken later maakt de vrouw opnieuw melding van geluidsoverlast. Daar komt nu geuroverlast bij. Enkele dagen later verricht het stadsdeel een meting. Daaruit blijkt dat geen sprake is van overtreding van de geluidsnormen. Evenmin constateert het stadsdeel geuroverlast. Een kleine week later treft de kapsalon enkele maatregelen om de geluidsoverlast te verminderen. De vrouw maakt in juni en juli 2012 opnieuw melding van overlast. De vrouw vindt dat het stadsdeel onvoldoende actie onderneemt op haar meldingen. Zij wendt zich daarom tot de ombudsman. Uit onderzoek van de ombudsman is gebleken dat het stadsdeel -naast de eerdere meting- na de meldingen van de vrouw in juni en juli 2012 onderzoek heeft verricht naar de mogelijkheden om de overlast aan te pakken en aan de vrouw heeft voorgesteld om iemand langs te sturen op het moment dat zij overlast ervaart. De vrouw is niet op dit voorstel ingegaan, waardoor het stadsdeel eventuele overlast in die periode niet heeft kunnen vaststellen. Concluderend heeft het stadsdeel naar het oordeel van de ombudsman met de actie die het heeft ondernomen en de reacties die het heeft gegeven, de overlastmeldingen voldoende daadkrachtig behandeld.