Rapporten en zaakverslagen
Een dure en langdurige afhandeling van een overbodige aanvraag
04-07-2013
Een vrouw vraagt aan het Stadsdeel Centrum of zij een vergunning nodig heeft voor de gedeeltelijke vervanging van de dakbedekking van een pand. Het stadsdeel deelt mee dat zij, om daar achter te komen, een aanvraag met bouwtekening moet indienen. De vrouw doet dat, en verneemt vervolgens dat de verbouwing vergunningvrij is; zij betaalt € 204,- aan leges. Later blijkt dat het stadsdeel haar aanvraag niet in overeenstemming met de juiste procedure heeft behandeld en zij vraagt de leges terug. Het stadsdeel besluit de leges te restitueren, maar de vrouw ontvangt dat bedrag pas na meer dan zeven maanden rappelleren bij het stadsdeel en een interventie van de ombudsman
Uit onderzoek van de ombudsman is gebleken dat het stadsdeel de vrouw had moeten verwijzen naar de ‘vergunningcheck’ op de website Omgevingsloket. De vrouw had er via deze check eenvoudig achter kunnen komen dat de beoogde werkzaamheden vergunningvrij waren. Daarnaast heeft het stadsdeel nagelaten om de rappellen van de vrouw als klachten in behandeling te nemen. Was dat wel gebeurd, dan had zij hoogstwaarschijnlijk niet zo lang op de restitutie hoeven wachten.
Kort samengevat: het stadsdeel heeft de vrouw een overbodige en kostbare procedure ingestuurd; heeft haar vervolgens lang laten wachten op toegezegde restitutie en heeft tevens nagelaten om haar ongenoegen daarover als klachten op te pakken.