Rapporten en zaakverslagen
Geluidsoverlast van Panama II
29-11-2013
Eind 2010 bracht de Gemeentelijke Ombudsman het rapport ‘Geluidsoverlast van Panama’ uit.
Omwonenden van (nacht)café-restaurant-discotheek Panama (Panama) aan de Oostelijke Handelskade 4 ondervonden sinds 2001 ’s avonds en ’s nachts (geluids)overlast van de discotheek in Panama en van de bezoekers. Het stadsdeel gedoogde de situatie en trad niet op, terwijl Panama niet over de juiste vergunningen beschikte voor de exploitatie van een discotheek. De ombudsman vond onder meer dat het stadsdeel zich de (geluids)overlastklachten van omwonenden serieuzer had moeten nemen.
Eind 2012 wendt een andere omwonende van Panama zich tot de ombudsman. Ook hij ondervindt al jaren ieder weekend geluidsoverlast door vertrekkende - veelal beschonken- bezoekers die volgens de man tot diep in de nacht schreeuwen, ruzie maken, vechten en wildplassen in zijn portiek. De man maakt hiervan regelmatig melding maar noch handhaving, noch de politie onderneemt actie. In april 2012 dient hij voor het eerst een klacht in bij het stadsdeel. Hierop volgt een gesprek met het stadsdeel waarin de man een aantal maatregelen voorstelt ter beperking van de overlast.
Begin augustus 2012 dient de man opnieuw een klacht in bij het stadsdeel over het uitblijven van een reactie op zijn meldingen en het uitblijven van een reactie op de door hem aangevoerde verbeterpunten in het gesprek van april. Pas na interventie van de ombudsman ontvangt de man op 12 februari 2013, ruim vijf maanden nadat hij de klacht indiende, een reactie van het stadsdeel.
Uit het onderzoek van de ombudsman is gebleken dat het stadsdeel niet naar behoren op de berichten van de man heeft gereageerd. Pas begin juni 2013 neemt het stadsdeel, opnieuw op instigatie van de ombudsman, telefonisch contact op met hem om een afspraak te maken voor een gesprek met de portefeuillehouder. Dit gesprek vindt uiteindelijk op 20 augustus 2013 plaats.
De ombudsman vindt dat het stadsdeel in strijd met het vereiste van fair play heeft gehandeld; het had veel alerter op de meldingen en klachten van de man moeten reageren.
Naar aanleiding van deze zaak wijst de ombudsman opnieuw op het belang van de juiste registratie van poststukken. Voorts gaat de ombudsman er naar aanleiding van de informatie van het stadsdeel vanuit dat het stadsdeel er via het horecaklachtenoverleg zorg voor draagt dat melders in de toekomst in ieder geval geïnformeerd worden over de behandeling van hun overlastmelding. Ten slotte ligt het voor de hand betrokkene naar aanleiding van het gesprek van 20 augustus 2013 te informeren over de stand van zaken met betrekking tot de maatregelen die zijn voorgesteld om de geluidsoverlast te beperken.
Reactie op rapport
Stadsdeel Oost heeft op 27 januari 2014 een bestuurlijke reactie gestuurd. Het stadsdeel betreurt hoe de afhandeling van de klachten is verlopen. Het belang van de juiste registratie van poststukken is opnieuw onder de aandacht van de betrokken medewerkers gebracht. Het stadsdeel erkent dat de klachten adequater had moeten worden afgehandeld en dat dit tijdig naar de melder had moeten worden teruggekoppeld. Het stadsdeel heeft een aantal maatregelen genomen of is daarmee, in overleg met de eigenaar van Panama, bezig om nieuwe overlast te voorkomen. Het stadsdeel heeft de man daarover op 27 januari 2014 ingelicht. Zo is de eigenaar van Panama in gesprek met Bureau Monumenten om de ingang naar de achterzijde van het gebouw te verplaatsen. Verder onderzoekt het stadsdeel de mogelijkheden van een stopverbod aan de voorzijde van het gebouw en wordt onderzocht of ook na 03.00 uur ’s nachts kan worden gehandhaafd.