Rapporten en zaakverslagen
Burgerservicenummer ten onrechte geëist
03-03-2014
Een man bezoekt de balie van stadsdeel Zuid om een bestemmingsplan in te zien. Een medewerker verwijst hem naar telefoonnummer 14020 voor het maken van een afspraak. Als de man dit algemene informatienummer belt, vraagt een medewerker hem zijn burgerservicenummer (hierna: BSN) te verstrekken en deelt mee dat hij zonder dit nummer geen afspraak kan maken. Wanneer de man weigert zijn BSN voor dit doeleinde te verstrekken, weigert de medewerker een afspraak te maken. Als de man vraagt of hij kan worden doorverbonden met de afdeling Vergunningen, deelt de medewerker mee dat dit niet mogelijk is. De man wendt zich tot de ombudsman.
Uit onderzoek van de ombudsman blijkt dat de medewerkers van 14020 het BSN vragen omdat het registratiesysteem van de gemeente vergt dat iedere afspraak een uniek gegeven bevat. Het verstrekken van het BSN wordt op dit moment als verplicht veld op het afsprakenformulier aangemerkt omdat de gemeente nog geen andere mogelijkheid heeft om een afspraak een onderscheidend kenmerk te geven. Het stadsdeel erkent dat er geen wettelijke basis is voor het gebruik van het BSN voor dit doeleinde. Daarnaast blijkt dat 1 Stad 1 Dienstverlening zich over dit probleem zal buigen. Het stadsdeel acht het niet vruchtbaar om op dit moment nog in een andere oplossing te investeren, maar zegt toe bij 14020 onder de aandacht te brengen dat een burger wel degelijk kan worden doorverbonden met een bepaalde afdeling zonder een BSN te hebben opgegeven.
De ombudsman is van mening dat de gemeente een afspraak met de man had moeten maken voor het inzien van het bestemmingsplan, ook al weigerde hij zijn BSN te geven. Ook had het stadsdeel de afspraak zelf kunnen en moeten maken in plaats van de man te verwijzen naar 14020. Tot slot had de medewerker van 14020 de man uiteindelijk moeten doorverbinden met de betreffende afdeling toen hij daarom verzocht, om te voorkomen dat hij helemaal geen ingang meer had.
Aanbeveling
De ombudsman verzoekt de wethouder Dienstverlening de inhoud van dit rapport onder de aandacht te brengen van het programma 1 Stad 1 Dienstverlening zodat daarin de juiste werkwijze wordt toegepast. Verder verzoekt de ombudsman de wethouder te bevorderen dat 14020 tot die tijd de mogelijkheid biedt om afspraken te maken voor het inzien van openbare informatie zonder dat verstrekking van het BSN hierbij als voorwaarde wordt gesteld.