Rapporten en zaakverslagen
Geen bezwaarschrift
10-02-2015
Een man bezoekt het inloopspreekuur van de ombudsman en laat weten ontevreden te zijn over een sociaal raadsman van PuurZuid. Hij heeft tevergeefs om hulp gevraagd. Hij laat brieven zien waaruit blijkt dat de MO zaak negatief heeft geadviseerd op zijn aanvraag. Hij heeft de raadsman gevraagd om bezwaar te maken, maar deze heeft volgens de man “Nee gezegd en hem weggestuurd”. Ook zegt hij dat dit niet de eerste keer is dat de raadsman hem niet helpen met het indienen van een bezwaarschrift. De ombudsman heeft de man uitgelegd dat dit verschillende oorzaken kan hebben. Soms is een bezwaarschrift wel mogelijk, maar niet zinvol omdat het geen kans van slagen heeft, soms is het beter als een advocaat het doet omdat er speciale kennis nodig is, maar het kan ook iets heel anders zijn. Om zeker te weten wat de oorzaak is, heeft de ombudsman de man geadviseerd een klacht in te dienen bij PuurZuid. Uit de klachtafhandeling zal dan blijken waarom de raadsman hem heeft weggestuurd, maar ook of Puur Zuid de klacht gegrond vindt. Er is hier geen rol weggelegd voor de Gemeentelijke Ombudsman. Als de man ontevreden is over de klachtafhandeling van PuurZuid is er een klachtencommissie waar hij naar toe kan.
