De weg naar de klachtencommissie
Kritiek op bemiddelingsgesprek
Een moeder belt de gemeentelijke kinderombudsman met klachten over de (vrijwillige) begeleiding door Jeugdbescherming Regio Amsterdam (JBRA) en over de manier waarop JBRA met privacygevoelige informatie omgaat. Zij heeft reeds geklaagd bij de klachtencommissie van JBRA, waarop een bemiddelingsgesprek is gevoerd. Juist over dat bemiddelingsgesprek klaagt de moeder bij de kinderombudsman, dit gesprek zou geen bemiddeling zijn geweest, maar slechts mededelingen hebben bevat. Bovendien is de inhoud van het gesprek onjuist weergegeven in het verslag. Maar haar klacht wordt niet behandeld door de klachtencommissie van JBRA omdat de bemiddeling geslaagd zou zijn. Moeder komt dus niet verder.
Na interventie door de kinderombudsman worden haar klachten alsnog inhoudelijk behandeld door de klachtencommissie. Deze deelt de mening van de kinderombudsman dat een bemiddelingsgesprek waar één van de partijen niet tevreden over is niet als een geslaagde bemiddeling kan worden aangemerkt en dat de klacht naar de klachtencommissie doorgestuurd had moeten worden.
Klacht over klachtafhandeling
Een moeder dient een klacht in bij Veilig Thuis, een samenwerkingsverband dat gecoördineerd wordt door de GGD. Zoals bij de GGD gebruikelijk is, wordt de klacht eerst naar de leidinggevende van het team gestuurd om te kijken of de klacht direct opgelost kan worden. Moeder voelt zich hierdoor niet serieus genomen. Ze weet niet wat er nu met haar klacht gaat gebeuren en hoopt dat de kinderombudsman iets voor haar kan betekenen.
De kinderombudsman neemt contact op met de klachtencoördinator van de GGD. Die vertelt dat er een hoorzitting zal volgen omdat moeder niet tevreden was, zij zou binnen enkele dagen uitgenodigd worden. De klachtencoördinator is met de kinderombudsman van mening dat de informatie over de voortgang van de klacht aan moeder niet toereikend is geweest.
De kinderombudsman komt pas in beeld nadat de officiële klachtenprocedure is afgerond. Moeder zit op dit moment nog midden in de klachtenprocedure. Aangezien de hoorzitting op korte termijn zal plaatsvinden is de termijn te overzien. Als moeder ondersteuning wil tijdens deze periode, kan ze een beroep doen op het AKJ. De kinderombudsman heeft moeder uitgelegd dat ze bij ons terug kan komen als ze niet tevreden is over afhandeling van haar klacht.
Lees meer
Jaarbeschouwing 2015 van de Gemeentelijke Kinderombudsman
