Waarschuwing: vraag geen urgentieverklaring aan via een extern bureau
Er zijn bureaus die aanbieden om tegen betaling een urgentieverklaring voor u aan te vragen. De gemeente Amsterdam werkt niet samen met deze bureaus en erkent of ondersteunt dergelijke bureaus niet. De ombudsman kan dan ook geen klachten over dergelijke bureaus in behandeling nemen. Ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) waarschuwt voor misleiding door dit soort bureaus.
Aanvraag bij gemeente is gratis
Een urgentieverklaring kunt u eenvoudig en gratis zelf bij de gemeente aanvragen. U hoeft daarvoor dus geen kosten te maken bij een extern bureau. Wel moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen om voor een urgentieverklaring in aanmerking te komen. Deze vindt u op de website van de gemeente Amsterdam. Denkt u dat u in aanmerking komt voor een urgentieverklaring? Neem dan contact op met de gemeente Amsterdam:
- U kunt bellen met 14 020 (maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur).
- Of ga naar een Sociaal Loket. Maak hiervoor eerst een afspraak via het afsprakenformulier of bel 020 255 2916