Bijlage(n) toevoegenBijlage toevoegen
kies uit bibliotheek
verwerk gedropte files...

Ombudsman Metropool Amsterdam

Home

Op pad met Cition

Sinds zijn aantreden heeft Arre Zuurmond al de nodige klachten over het parkeren in Amsterdam ontvangen. Hij heeft hierover direct een gesprek gehad met Cition en wethouder Wiebes van Verkeer en Vervoer. De ombudsman gaat er niet op voorhand vanuit dat Cition verantwoordelijk is voor alle problemen. Ook slechte ICT, verkeerde targets of te strak afgebakende taken kunnen hieraan ten grondslag liggen. Aan de hand van de door burgers gemelde fouten zal de ombudsman samen met Cition, de stadsdelen en de beleidsafdeling van de centrale stad, op zoek gaan naar de achterliggende oorzaken. 

De ombudsman wilde graag zelf zien wat er mis kan gaan. Op uitnodiging van Cition liep hij een dagje mee met de parkeercontroleurs. Tevens gaf de directeur van Cition hem uitleg over het Digtiaal Parkeren en de werkwijze van Cition. In een scanauto van Cition zag de ombudsman hoe de betaling aan de hand van kentekens wordt gecontroleerd. Ook hielp hij een parkeerder bij de betaling aan een parkeerautomaat. Daarbij bleek dat de invoer van het kenteken in de nieuwe automaten voor personen die niet bedreven zijn met het gebruik van het toetsenbord problemen kan opleveren omdat bepaalde letters en cijfers veel op elkaar lijken. Soms zijn betalingen van parkeerders ook niet direct zichtbaar zijn in het systeem van Cition. 

Uit de klachten bij de ombudsman blijkt ook dat men het aanvragen van vergunningen voor bezoekers en mantelzorgers van gehandicapten en ouderen via internet en aan de balie als weinig klantvriendelijk ervaart. Mensen weten vaak niet dat het mogelijk is om de vergunning zonder DigiD aan de balie aan te vragen. Ook ontvangt de ombudsman regelmatig signalen dat vergunningen om onduidelijke redenen worden stopgezet en dat fouten in het systeem niet direct hersteld worden. Zo was er een vrouw die vijf keer een parkeerboete ontving terwijl ze een vergunning had. Ook de wethouder heeft meerdere signalen van parkeerders in Amsterdam ontvangen die niet tevreden zijn over het Digitaal Parkeren en de behandeling van klachten en bezwaren hierover door Cition. Tijdens het gesprek met de ombudsman liet de directeur van Cition weten de service aan parkeerders te willen verbeteren. Cition is dan ook bereid mee te werken aan een interactief onderzoek naar de parkeerdienstverlening binnen de stad. De vrouw die vijf keer ten onrechte een parkeerboete kreeg zal in ieder geval een bloemetje van de directeur van Cition en de ombudsman krijgen.