Verslag schouw inzake bomenkap Oosterpark
Op 13 januari jl. heeft de Gemeentelijke Ombudsman, vertegenwoordigd door de plaatsvervangend ombudsman Anne Martien van der Does, samen met vertegenwoordigers van Stadsdeel Oost en een aantal leden van de Actiegroep Omsingeling Oosterpark, in het Oosterpark geschouwd. Aanleiding voor het organiseren van de schouw is een conflict tussen de actiegroep en het stadsdeel met betrekking tot (onder meer) de kap van een aantal bomen. Zowel de actiegroep als daarna Stadsdeel Oost hebben zich tot de Gemeentelijke Ombudsman gewend.
In eerste instantie zag de Gemeentelijke Ombudsman geen rol voor zichzelf weggelegd. Dit hing samen met het feit dat een groot deel van de klachten van de actiegroep met betrekking tot het handelen van Stadsdeel Oost in het Oosterpark onder de rechter was of deels beleidsmatig en politiek van aard was. Dit is nu nog steeds het geval. In dergelijke gevallen stelt de ombudsman zich uiterst terughoudend op. Waar uiteindelijk zowel de actiegroep als het stadsdeel zich over beklaagden was de wijze van communicatie met elkaar en het vermeende gebrek aan transparantie van het stadsdeel. Hier ziet de Gemeentelijke Ombudsman wel de mogelijkheid om een rol te spelen.
Dit maakt dat de plaatsvervangend Gemeentelijke Ombudsman op 6 januari jl. een gesprek heeft gevoerd met een tweetal vertegenwoordigers van de actiegroep en hun advocaat. Tijdens het gesprek kwam naar voren dat de actiegroep zich op het standpunt stelt dat het stadsdeel een aantal bomen heeft gekapt die niet op de kaplijst van de verleende kapvergunning staan vermeld. Deze kapvergunning is verstrekt in het kader van de herinrichting van het Oosterpark. De actiegroep stelde tijdens het gesprek met de ombudsman dat hierover reeds is geklaagd bij B&W en dat B&W de klacht ter beantwoording naar het stadsdeel heeft gestuurd. Het stadsdeel zou volgens de actiegroep echter niet hebben gereageerd.
De kap van bomen in het Oosterpark is verdeeld over meerdere fasen. De vermeende foutieve kap zou hebben plaatsgevonden in de eerste fase van de uitvoering. De tweede fase van de kap zal in de week van 26 januari plaatsvinden. De actiegroep heeft de ombudsman kenbaar gemaakt bang te zijn dat in deze 2e fase van de kap (opnieuw) bomen ten onrechte sneuvelen.
De plaatsvervangend Gemeentelijke Ombudsman heeft vervolgens voorgesteld om met alle betrokkenen in het park te gaan kijken of er inderdaad bomen zijn verdwenen. Dit voorstel is aanvaard door beide partijen en heeft vervolgens geleid tot de schouw van 13 januari.
Tijdens de schouw heeft het stadsdeel uitgelegd dat er in januari 2013 een inventarisatie van (het aantal) bomen in het Oosterpark heeft plaatsgevonden. Medio maart 2013 is een omgevingsvergunning, met daaraan gekoppeld een kapvergunning, aangevraagd. De vergunning is uiteindelijk in juni 2013 verleend. Op dat moment stonden er nog 404 bomen op de kaplijst behorende bij de kapvergunning. Overleg en gesprekken met buurtbewoners (destijds gedeeltelijk vertegenwoordigd door de vereniging Vrienden van het Oosterpark) heeft uiteindelijk geleid tot een kaplijst met in totaal 302 te kappen bomen in het Oosterpark. Deze lijst is vervolgens definitief geworden. De start van de eerste fase van de kap vond bijna anderhalf jaar later plaats, in september 2014. Het stadsdeel geeft aan dat in deze periode tussen de verlening van de vergunning (en daarmee het vaststellen van de kaplijst) en de daadwerkelijke start van de kap in fase 1 stormen zijn geweest, waardoor een aantal bomen is omgewaaid. In concreto betekent dit dat er op de kaart behorende bij de vergunning een aantal bomen staan die er nu feitelijk niet meer staan.
Na deze uitleg van het stadsdeel zijn alle partijen, waaronder ook de uitvoerend aannemer, het park in getrokken om te bezien welke bomen volgens de kaplijst en kaart niet gekapt hadden mogen worden, maar er nu toch niet meer staan. De actiegroep heeft van te voren op de kaart de nummers van de bomen waarvan gemeend wordt dat deze er niet meer zijn geel gearceerd. Deze gearceerde nummers vormden het uitgangspunt van de schouw.
De plaatsvervangend Gemeentelijk Ombudsman heeft uiteindelijk, samen met de betrokkenen, het volgende geconstateerd.
Boomnummer / Bosplantsoennummer |
Constatering |
(Mogelijke) verklaring |
104514 |
Niet aanwezig |
Storm – documentatie / foto’s (mogelijk) aanwezig (aldus Stadsdeel Oost) |
104454 |
Niet aanwezig |
Storm – documentatie / foto’s (mogelijk) aanwezig (aldus Stadsdeel Oost) |
104702 |
Aanwezig |
- |
BP201252 |
Niet aanwezig |
Gekapt |
104676 |
Niet aanwezig |
Onduidelijk |
132135 |
Niet aanwezig |
Storm – documentatie / foto’s (mogelijk) aanwezig (aldus Stadsdeel Oost) |
152769 |
Niet aanwezig |
Onduidelijk |
BP201222 |
Aanwezig |
- |
104726 |
Aanwezig |
- |
BP201315 |
Niet aanwezig |
Onduidelijk |
BP239645 |
Niet aanwezig |
Onduidelijk |
132157 |
Niet aanwezig |
Storm – documentatie / foto’s (mogelijk) aanwezig (aldus Stadsdeel Oost) |
132165 |
Niet aanwezig |
Storm – documentatie / foto’s (mogelijk) aanwezig (aldus Stadsdeel Oost) |
BP201304 |
- |
Onbereikbaar i.v.m. werkzaamheden |
104750 |
- |
Onbereikbaar i.v.m. werkzaamheden |
201394 |
Niet aanwezig |
Mogelijke verwisseling bij kap: de boom stond in een rij van 4 bomen (nummers 138151 t/m 432064). Denkbaar is dat boom 201394 ten onrechte is gekapt en boom 201395, welke wel gekapt mocht worden, is blijven staan. |
105161 |
Niet aanwezig |
Storm – staat verder ook niet ter discussie door beide partijen. |
Ten aanzien van BP201304 en 104750 is met de aannemer afgesproken dat hij op een later tijdstip nog zal nagaan of de desbetreffende bomen er nog staan en daarover aan de ombudsman zal berichten. Als deze bomen er volgens de aannemer wel staan zal aan de actiegroep de gelegenheid worden gegeven dat te constateren/controleren. In verband met het slechte weer en de werkzaamheden in het Oosterpark waren deze twee bomen ten tijde van de schouw niet (goed) bereikbaar. De Gemeentelijke Ombudsman, vertegenwoordigd door de plaatsvervangend ombudsman, heeft met het stadsdeel afgesproken dat de (eventuele) verslaglegging en onderliggende documentatie ten aanzien van de niet aanwezige bomen nog naar de Gemeentelijke Ombudsman zal worden verstuurd. Ten aanzien van de mogelijke foutieve kap in fase 1 zal de Gemeentelijke Ombudsman echter geen inhoudelijk oordeel vellen. Dit hangt samen met het feit dat er door de actiegroep reeds aangifte is gedaan van illegale kap en derhalve in onderzoek is bij het OM.
Na de schouw zijn de constateringen kort samen met alle betrokkenen besproken. Omdat de Gemeentelijke Ombudsman ernaar streeft de verhoudingen en het vertrouwen tussen beide partijen te herstellen is het volgende voorstel gedaan. Voor wat betreft de kap van bomen in fase 2 stelt de ombudsman voor dat één lid / vertegenwoordiger van de Actiegroep Omsingeling Oosterpark – samen met een vertegenwoordiger van het stadsdeel en de aannemer – de dag voorafgaand aan de kap en de ochtend onmiddellijk voorafgaande de kap nagaat welke bomen op de kaplijst staat én meeloopt bij de markering van deze bomen. Indien er over een boom twijfel bestaat of deze al of niet volgens de kapvergunning gekapt mag worden – zal deze (tot er meer duidelijkheid over bestaat) niet gekapt worden. Zo krijgt de actiegroep zelf, voordat daadwerkelijk gekapt wordt, de mogelijkheid om te controleren of het stadsdeel de werkzaamheden conform de vergunning uitvoert.
Het stadsdeel heeft positief gereageerd op het voorstel en is bereid om medewerking te verlenen. Het stadsdeel geeft aan dat het van belang is om naam en telefoonnummer van de vertegenwoordiger van de actiegroep zo snel mogelijk te verstrekken, omdat de voorbereidende werkzaamheden (afhankelijk van het weer ) mogelijk gedeeltelijk al in de week van 19 januari zullen worden uitgevoerd. De kap zelf zal niet voor 26 januari starten, maar mag door de controlerende betrokkenheid van de actiegroep geen verdere vertraging oplopen. De leden van de actiegroep houden nog intern beraad over het voorstel en zullen de ombudsman melden of zij op deze manier fase 2 van de kap willen controleren.
Het voorstel is bij de huidige stand van zaken naar de mening van de Gemeentelijke Ombudsman het hoogst haalbare. De ombudsman heeft verder tijdens het gesprek met betrokkenen aangegeven bereid te zijn om, mocht daar in de toekomst behoeft aan zijn, een gesprek te leiden over de mogelijkheid nieuwe bomen te planten op de plaats van de (mogelijk) ten onrechte in fase 1 gekapte bomen.
