Bijlage(n) toevoegenBijlage toevoegen
kies uit bibliotheek
verwerk gedropte files...

Ombudsman Metropool Amsterdam

Home

3D casus: Onjuiste gegevens

Een vrouw wendt zich tot ons met een klacht over de onjuiste informatie over haar op haar account op MijnOverheid.nl. Zij heeft dit min of meer toevallig ontdekt. Omdat de sociale dienst de leverancier is van deze onjuiste informatie, heeft zij (na een lange zoektocht aan wie zij correctie moest vragen) deze verzocht de informatie te corrigeren. De sociale dienst heeft volgens haar in een e-mail gezegd dat hier inderdaad een fout is gemaakt, maar tot op heden is de fout niet gecorrigeerd.

Deze casus laat ons zien hoe belangrijk het is dat burgers de gegevens kunnen inzien, die de overheid van hen heeft. Veel gemeenten, maar zeker veel afdelingen binnen een gemeente doen nog niet volledig mee met deze vorm van transparantie. Burgers kunnen veel last hebben van onjuiste informatie, omdat de overheidsinformatie door veel collega overheden wordt hergebruikt. Dit betekent dat de overheid dus zeer transparant moet zijn, en alle informatie dus ontsluit, en dat ze zeer toegankelijk moet zijn bij correctie. Tot slot, met name rond inschrijvingen in de Basisregistratie personen (brp) merkt de ombudsman dat gemeenten oude bewoners, die echt al lang vertrokken zijn, nog ingeschreven laat. De nieuwe bewoner heeft daar veel last van, bij uitkeringen, toeslagen, etc. Het brp adres onderzoek zal hierop gemoderniseerd moeten worden.