Bijlage(n) toevoegenBijlage toevoegen
kies uit bibliotheek
verwerk gedropte files...

Ombudsman Metropool Amsterdam

Home

3D casus: Let elke gemeente wel op beslagvrije voet bij haar eigen incassoactiviteiten?

Een man wendt zich tot de ombudsman met een klacht over het niet hanteren van de beslagvrije voet (bvv) door een gemeentelijke dienst. Het door deze dienst ingeschakelde incassobureau heeft in oktober 2014 beslag gelegd op een te groot deel van zijn WW uitkering, waardoor hij onder de bvv terecht komt.

Met dit bureau is de man (mbv het Juridisch Loket) al geruime tijd bezig geweest om te bewerkstelligen dat de bvv aangepast wordt, hetgeen ook op 8 december 2014 per email wordt toegezegd. Maar het gebeurt niet. Daarom is door een advocaat een brief gestuurd, o.a. met het verzoek om met terugwerkende kracht de boel recht te zetten.

De ombudsman heeft de handelwijze voorgelegd aan de betreffende dienst, die dit als klacht heeft opgepakt.

Deze casus doet wel de volgende vragen opkomen: weet elk incasso bureau dat door de gemeente wordt ingehuurd duidelijk genoeg hoe de gemeente wil dat er omgegaan wordt met de beslagvrije voet?

Moet de gemeente niet het goede voorbeeld geven en zorgen dat alle incassoactiviteiten zich naar de bvv-norm gedragen, nu de gemeenten zo veel kritiek hebben op sommige rijksoverheidsorganisaties Waarom moet een burger een advocaat inschakelen om de bvv gerespecteerd te krijgen?